Habilitering och rehabilitering för personer med dövblindhet 1
– Hur den är organiserad och vilka insatser som erbjuds i Sveriges regioner.
Habilitering och rehabilitering för personer med dövblindhet 1 (PDF)
– Hur den är organiserad och vilka insatser som erbjuds i Sveriges regioner.
Synbedömning av barn med nedsatt hörsel
Det här materialet handlar om att göra synbedömningar av barn med nedsatt hörsel och är framtaget av två erfarna synpedagoger, Ingrid Axelsson och Annika Södergren, på uppdrag av Nationellt kunskapscenter för dövblindfrågor (Nkcdb). Ingrid arbetar till vardags på Stockholms syncentral och Annika arbetar på Resurs- center syn inom Specialpedagogiska skolmyndigheten. Båda har under många år kombinerat praktik och teori vilket har gett dem kompetens och en god fingertopps känsla för att testa och bedöma barns syn.
Synbedömning av barn med nedsatt hörsel (PDF)
Det här materialet handlar om att göra synbedömningar av barn med nedsatt hörsel och är framtaget av två erfarna synpedagoger, Ingrid Axelsson och Annika Södergren, på uppdrag av Nationellt kunskapscenter för dövblindfrågor (Nkcdb). Ingrid arbetar till vardags på Stockholms syncentral och Annika arbetar på Resurs- center syn inom Specialpedagogiska skolmyndigheten. Båda har under många år kombinerat praktik och teori vilket har gett dem kompetens och en god fingertopps känsla för att testa och bedöma barns syn.
Habilitering och rehabilitering för personer med dövblindhet 3
– en systematisk kunskapsöversikt över utvärderade interventioner för vuxna personer med dövblindhet.
Habilitering och rehabilitering för personer med dövblindhet 3 (PDF)
– en systematisk kunskapsöversikt över utvärderade interventioner för vuxna personer med dövblindhet.
Dövblindhet för audionomer
Den här boken vänder sig till audionomer i både privat och offentlig sektor oavsett arbetsuppgifter. Syftet är att bidra med relevant kunskap om kombinerad syn- och hörselnedsättning/dövblindhet som du kan ha nytta av i ditt arbete som audionom. Här hittar du en kort bakgrund som leder fram till praktiska och pedagogiska tips på hur du som audionom kan optimera ett besök, vad du kan tänka på i bemötandet och hur du kan göra för att teknik och hjälpmedel ska fungera optimalt. Små saker som kan göra stor skillnad.
Det finns många hjälpmedel som kan an- vändas för att kompensera för syn- respektive hörselnedsättningar. Men för en person med dövblindhet kan det krävas ett hörhjälpmedel för att kunna använda ett synhjälpmedel – och tvärtom! Därför kan en grundläggande förståelse för konsekvenserna av en synnedsättning möjlig- göra att de hörhjälpmedel som utprovas får en mycket större nytta och positiv förändring av personens liv, än om vi bara fokuserar på hörselnedsättningen.
Alltså – en bok om hur du som audionom inte bara kan hjälpa till att kompensera en hörsel- nedsättning, utan även en synnedsättning/dövblindhet.
Dövblindhet för audionomer (PDF)
Den här boken vänder sig till audionomer i både privat och offentlig sektor oavsett arbetsuppgifter. Syftet är att bidra med relevant kunskap om kombinerad syn- och hörselnedsättning/dövblindhet som du kan ha nytta av i ditt arbete som audionom. Här hittar du en kort bakgrund som leder fram till praktiska och pedagogiska tips på hur du som audionom kan optimera ett besök, vad du kan tänka på i bemötandet och hur du kan göra för att teknik och hjälpmedel ska fungera optimalt. Små saker som kan göra stor skillnad.
Det finns många hjälpmedel som kan an- vändas för att kompensera för syn- respektive hörselnedsättningar. Men för en person med dövblindhet kan det krävas ett hörhjälpmedel för att kunna använda ett synhjälpmedel – och tvärtom! Därför kan en grundläggande förståelse för konsekvenserna av en synnedsättning möjlig- göra att de hörhjälpmedel som utprovas får en mycket större nytta och positiv förändring av personens liv, än om vi bara fokuserar på hörselnedsättningen.
Alltså – en bok om hur du som audionom inte bara kan hjälpa till att kompensera en hörsel- nedsättning, utan även en synnedsättning/dövblindhet.
Med kroppen som redskap
Hur gör man? Det är kanske den vanligaste – och viktigaste! – frågan för alla som möter barn med en kombinerad syn- och hörselnedsättning eller dövblindhet. Det gäller framför allt om funktionsnedsättningen har utvecklats före språkutvecklingen.
”Med kroppen som redskap” är ett försök att göra det komplicerade både begripligt och lättillgängligt. Alla människor kommunicerar. De flesta med hjälp av syn och hörsel, men en del måste göra det via kroppen och det taktila sinnet. Det betyder bland annat att man själv, som anhörig, lärare eller annan stödperson, måste vara fysiskt nära. Har man inte fysisk kontakt kan barnet uppleva att ingen är där.
Genom mängder av konkreta bilder och exempel visar boken hur det går till att skapa och bibehålla kontakt, umgås, leka och utveckla kommunikation. Inte minst genom att delta i vardagens alla aktiviteter. Det kan vara allt från att laga mat tillsammans till att kunna röra sig självständigt i omgivningen.
Budskapet i den här boken är att kommunikation alltid är möjlig. Vi hoppas att den ska bidra med ny kunskap, komma till nytta och inspirera både personal, anhöriga och andra personer i barnets omgivning.
Med kroppen som redskap (PDF)
Hur gör man? Det är kanske den vanligaste – och viktigaste! – frågan för alla som möter barn med en kombinerad syn- och hörselnedsättning eller dövblindhet. Det gäller framför allt om funktionsnedsättningen har utvecklats före språkutvecklingen.
”Med kroppen som redskap” är ett försök att göra det komplicerade både begripligt och lättillgängligt. Alla människor kommunicerar. De flesta med hjälp av syn och hörsel, men en del måste göra det via kroppen och det taktila sinnet. Det betyder bland annat att man själv, som anhörig, lärare eller annan stödperson, måste vara fysiskt nära. Har man inte fysisk kontakt kan barnet uppleva att ingen är där.
Genom mängder av konkreta bilder och exempel visar boken hur det går till att skapa och bibehålla kontakt, umgås, leka och utveckla kommunikation. Inte minst genom att delta i vardagens alla aktiviteter. Det kan vara allt från att laga mat tillsammans till att kunna röra sig självständigt i omgivningen.
Budskapet i den här boken är att kommunikation alltid är möjlig. Vi hoppas att den ska bidra med ny kunskap, komma till nytta och inspirera både personal, anhöriga och andra personer i barnets omgivning.
Medicinskt vårdprogram för CHARGE syndrom
Detta medicinska vårdprogram, tillsammans med en checklista, är framtaget för att belysa möjliga medicinska problem i samband med CHARGE syndrom. Här beskrivs ett stort antal medicinska problem som olika vårdgivare behöver ha kontroll och överblick över.
Vårdprogrammet belyser dock inte de minst lika viktiga delarna special pedagogiskt stöd, psykosociala aspekter, teknik som kompensation eller barnets samspels och kommunikationsutveckling.
Vår förhoppning är att detta vårdprogram kan vara till hjälp och stöd för såväl föräldrar som vårdgivare.
Medicinskt vårdprogram för CHARGE syndrom (PDF)
Detta medicinska vårdprogram, tillsammans med en checklista, är framtaget för att belysa möjliga medicinska problem i samband med CHARGE syndrom. Här beskrivs ett stort antal medicinska problem som olika vårdgivare behöver ha kontroll och överblick över.
Vårdprogrammet belyser dock inte de minst lika viktiga delarna special pedagogiskt stöd, psykosociala aspekter, teknik som kompensation eller barnets samspels och kommunikationsutveckling.
Vår förhoppning är att detta vårdprogram kan vara till hjälp och stöd för såväl föräldrar som vårdgivare.
Checklista för CHARGE syndrom (PDF)
Syftet med denna medicinska checklista är att ha kontroll och överblick över vilka undersökningar/utredningar som gjorts och när. Bocka av när de olika parametrarna har kontrollerats.
Dövblindspecifikt stöd i Sverige
Personer med dövblindhet kan få stöd från olika verksamheter. Den här foldern ger en överblick över vad olika instanser ansvarar för.
Dövblindspecifikt stöd i Sverige (PDF)
Personer med dövblindhet kan få stöd från olika verksamheter. Den här foldern ger en överblick över vad olika instanser ansvarar för.
Nordisk leseplan – medfødt døvblindhet
Utgiven 2016 | Annica Boström, Monika Estenberger, Trine Seljeseth, Helle Buelund Selling
Nordisk leseplan er ment som et grunnlag for de nasjonale grunnutdanninger, som kan fortolkes og tilpasses til de enkelte nasjonale leseplaner og lokale ordninger. Meningen er å skape et faglig grunnlag slik at møtene ved andre nordiske arenaer blir meningsfulle og lærerike, eksempelvis ved NVC-kurs og i nordiske nettverk.
Vill du veta något om dövblindhet?
Informationsblad från Nationellt kunskapscenter för dövblindfrågor.
Vill du veta något om dövblindhet?
Informationsblad från Nationellt kunskapscenter för dövblindfrågor.
Hvis du kan se det, kan du understötte det – En bok om taktilt språk
Når vi tager sprogbrillerne på og tillægger kropslige taktile ytringer en sproglig værdi, kan vi også kommunikere med mennesker med medfødt døvblindhed på et sprogligt niveau.
Har ditt barn problem med både syn och hörsel? (Arabiska) (PDF)
Då behövs hjälp. Syn och hörsel är avgörande för att vi ska kunna utvecklas och lära oss olika saker. När hörseln är nedsatt kompenserar vi med synen. När synen inte fungerar förlitar vi oss på hörseln. Om båda sinnena är nedsatta blir det stora problem. Dövblindhet är det begrepp som används när syn och hörsel inte kan kompensera för varandra. Då måste barnet få särskilt stöd, både i förskolan, skolan och hemma.
Har ditt barn problem med både syn och hörsel? (Arabiska)
Då behövs hjälp. Syn och hörsel är avgörande för att vi ska kunna utvecklas och lära oss olika saker. När hörseln är nedsatt kompenserar vi med synen. När synen inte fungerar förlitar vi oss på hörseln. Om båda sinnena är nedsatta blir det stora problem. Dövblindhet är det begrepp som används när syn och hörsel inte kan kompensera för varandra. Då måste barnet få särskilt stöd, både i förskolan, skolan och hemma.
Does your child have problems with both vision and hearing? (PDF)
Yes? Then help is needed. We need our eyesight and hearing to be able to develop and learn di erent things. If our hearing is bad, we make up for it with our vision. When we have vision problems, we trust our hearing. If both senses don’t work properly, we face big problems. “Deafblindness” is a term used when vision and hearing can’t compensate for each other. If this happens, the child needs special support at preschool, school and home.
Does your child have problems with both vision and hearing?
Yes? Then help is needed. We need our eyesight and hearing to be able to develop and learn di erent things. If our hearing is bad, we make up for it with our vision. When we have vision problems, we trust our hearing. If both senses don’t work properly, we face big problems. “Deafblindness” is a term used when vision and hearing can’t compensate for each other. If this happens, the child needs special support at preschool, school and home.
Har ditt barn problem med både syn och hörsel? (PDF)
Då behövs hjälp. Syn och hörsel är avgörande för att vi ska kunna utvecklas och lära oss olika saker. När hörseln är nedsatt kompenserar vi med synen. När synen inte fungerar förlitar vi oss på hörseln. Om båda sinnena är nedsatta blir det stora problem. Dövblindhet är det begrepp som används när syn och hörsel inte kan kompensera för varandra. Då måste barnet få särskilt stöd, både i förskolan, skolan och hemma.
Har ditt barn problem med både syn och hörsel?
Då behövs hjälp. Syn och hörsel är avgörande för att vi ska kunna utvecklas och lära oss olika saker. När hörseln är nedsatt kompenserar vi med synen. När synen inte fungerar förlitar vi oss på hörseln. Om båda sinnena är nedsatta blir det stora problem. Dövblindhet är det begrepp som används när syn och hörsel inte kan kompensera för varandra. Då måste barnet få särskilt stöd, både i förskolan, skolan och hemma.
Vad är Charge syndrom? (PDF)
Charge syndrom är en sällsynt sjukdom som påverkar flera av kroppens organ. Broschyren beskriver de vanligaste symptomen och de strategier personer med Charge använder sig av för att kompensera för den inre stressen och de olika funktionsnedsättningarna. Den tar också behovet av samordnat och tvärfackligt stöd, något som visat sig ge goda resultat.
Vad är Charge syndrom?
Charge syndrom är en sällsynt sjukdom som påverkar flera av kroppens organ. Broschyren beskriver de vanligaste symptomen och de strategier personer med Charge använder sig av för att kompensera för den inre stressen och de olika funktionsnedsättningarna. Den tar också behovet av samordnat och tvärfackligt stöd, något som visat sig ge goda resultat.
Testboken
Den här boken handlar om äldre som har problem med både syn och hörsel. När båda sinnena är nedsatta påverkas viktiga områden i livet. Att kunna kommunicera, ta del av information och förflytta sig fritt och säkert i omgivningen är några exempel. Lyckligtvis finns det mycket att göra för att underlätta vardagen.
Äldreboken
Den här boken handlar om äldre som har problem med både syn och hörsel. När båda sinnena är nedsatta påverkas viktiga områden i livet. Att kunna kommunicera, ta del av information och förflytta sig fritt och säkert i omgivningen är några exempel. Lyckligtvis finns det mycket att göra för att underlätta vardagen.
Äldreboken (PDF)
Den här boken handlar om äldre som har problem med både syn och hörsel. När båda sinnena är nedsatta påverkas viktiga områden i livet. Att kunna kommunicera, ta del av information och förflytta sig fritt och säkert i omgivningen är några exempel. Lyckligtvis finns det mycket att göra för att underlätta vardagen.
En liten gul bok om ledsagning av personer med dövblindhet
Boken visar att ledsagning av personer med dövblindhet (eller med andra ord personer med kombinerad syn- och hörselnedsättning) är mer än bara ledsaga från A till B.
En liten gul bok om ledsagning av personer med dövblindhet (PDF)
Boken visar att ledsagning av personer med dövblindhet (eller med andra ord personer med kombinerad syn- och hörselnedsättning) är mer än bara ledsaga från A till B.
En liten grön bok om dövblindtolkning
Boken beskriver att dövblindtolkning d.v.s. tolkning till personer med dövblindhet (eller med andra ord personer med kombinerad syn- och hörselnedsättning), består av tre integrerade delmoment – tolkning av vad som sägs, syntolkning och ledsagning.
En liten grön bok om dövblindtolkning (PDF)
Boken beskriver att dövblindtolkning d.v.s. tolkning till personer med dövblindhet (eller med andra ord personer med kombinerad syn- och hörselnedsättning), består av tre integrerade delmoment – tolkning av vad som sägs, syntolkning och ledsagning.
Livsomställning
Utgiven 2011 | Författare: Ann-Christine Gullacksen, Lena Göransson, Gunilla Henningsen Rönnblom, Anny Koppen & Anette Rud Jørgensen | Utgiven av Nordens Välfärdscenter
Boken är ett resultat av en studie som har haft som syfte att få ökad kunskap om hur livsomställning kan se ut vid kombinerad syn- och hörselnedsättning/dövblindhet. Med utgångspunkt från denna kunskap vill författarna bidra till att en bättre matchning kan ske mellan individens behov och omgivningens stöd – rätt stöd vid rätt tidpunkt.
Livsomställning (PDF)
Utgiven 2011 | Författare: Ann-Christine Gullacksen, Lena Göransson, Gunilla Henningsen Rönnblom, Anny Koppen & Anette Rud Jørgensen | Utgiven av Nordens Välfärdscenter
Boken är ett resultat av en studie som har haft som syfte att få ökad kunskap om hur livsomställning kan se ut vid kombinerad syn- och hörselnedsättning/dövblindhet. Med utgångspunkt från denna kunskap vill författarna bidra till att en bättre matchning kan ske mellan individens behov och omgivningens stöd – rätt stöd vid rätt tidpunkt.
Att arbeta med livsomställningsprocessen – en vägledning
Vägledningen bygger på kunskap från projektet och boken Livsomställning vid kombinerad syn- och hörselnedsättning/dövblindhet – ett inre arbete över tid.
Att arbeta med livsomställningsprocessen – en vägledning (PDF)
Vägledningen bygger på kunskap från projektet och boken Livsomställning vid kombinerad syn- och hörselnedsättning/dövblindhet – ett inre arbete över tid.
För barnets bästa?
En ny rapport från NKCdb, en sammanfattning av projektet Stödet till barn och unga med hörsel- och synnedsättning/dövblindhet och deras närstående.
För barnets bästa? (PDF)
En ny rapport från NKCdb, en sammanfattning av projektet Stödet till barn och unga med hörsel- och synnedsättning/dövblindhet och deras närstående.
Hur kan vi förstå varandra? (PDF)
Häftet ger en kortfattad översikt över vad medfödd/tidig dövblindhet innebär, hur sinnena används, vilka utgångspunkter vi som skrivit det har, våra tankar om teori och praktik och vilket mål vi har för vårt arbete.
Hur kan vi förstå varandra?
Häftet ger en kortfattad översikt över vad medfödd/tidig dövblindhet innebär, hur sinnena används, vilka utgångspunkter vi som skrivit det har, våra tankar om teori och praktik och vilket mål vi har för vårt arbete.
Life adjustment (PDF)
Published 2011 | Authors: Ann-Christine Gullacksen, Lena Göransson, Gunilla Henningsen Rönnblom, Anny Koppen, Anette. Rud Jørgensen | Published by the Nordic Centre for Welfare and Social Issues
The book is a result of a study that had as objective to enhance the understanding of how life transition may look at a combined sight and hearing disability/deafblindness. Based on this knowledge, the authors contribute to a better match can be made between individual needs and surroundings support – the right support at the right time.
Dövblindhet i ett livsperspektiv – strategier och metoder för stöd (PDF)
Boken kan ses som en grundbok om dövblindhet och riktar sig till dig som vill veta mer om konsekvenserna av att leva med denna funktionsnedsättning och de speciella livsvillkor som den medför.
Dövblindhet i ett livsperspektiv – strategier och metoder för stöd
Boken kan ses som en grundbok om dövblindhet och riktar sig till dig som vill veta mer om konsekvenserna av att leva med denna funktionsnedsättning och de speciella livsvillkor som den medför.
Deafblindness in a life perspective – strategies and methods for support (PDF)
This book is intended for everyone who wants to learn more about deafblindness, the consequences of living with deafblindness, and the specific life conditions that this impairment implies.